Digital læring i hverdagen

Af 16. marts 2017Amesto Koncernen
Digital Læring - Arild Spandow CEO Amesto

Af Arild Spandow CEO i Amesto

 

Til trods for at Norsk IKT infrastruktur er dygtige og ligger i toppen på verdensplan, er vi alligevel ikke konkurrencedygtige når det gælder anvendelsen af teknologi i kommercielle virksomheder. Topledere må tage deres ansvar, ikke bare på arbejde, men også i hverdagsteknologien, skriver Arild Spandow, CEO i Amesto.

I en undersøgelse mener 3 af 4 adspurgte, at teknologien vil blive vigtigere eller meget vigtigere i løbet af de næste 3 år. Samtidig er det kun 2 procent som tror, at det vil påvirke virksomhedernes kernevirksomhed, omsætning og lønsomhed på en negativ måde. Ifølge en kronik, skrevet af Ragnvald Sannes og Espen Andersen fra Center for Digitalisering og Institut for Strategi, er der flere grunde til bekymring.

Norske (og Svenske) virksomheder halter langt efter amerikanske og asiatiske virksomheder, når det gælder digitalisering. Samtidig bruger norske virksomheder mere af deres budgetter på, at vedligeholde gamle systemer end, at udvikle nye løsninger. Man ser også, at virksomhederne hellere lægger penge i nyudvikling for, at nedbringe omkostningerne frem for tiltag, som øger salg og nye produkter eller forretningsområder. Norske topledere diskuterer også i mindre grad digitalisering og overlader teknologien til IT-ledelsen.

Hvorfor er det så at Norge er bagefter med digitaliseringen?

Det generelle indtryk jeg sidder med er, at vi i Norge mener vi er langt fremme på dette område og i den forbindelse trækker vi gerne e-faktura, det papirløsesamfund og Altinn (som er meget fint).

Hvorfor er det så, at vi lever i illusionen om, at vi er mere digitaliserede end vi i realiteten er?

Noget af svaret kan ligge i, at der er for få digitale kompetencer hos lederne. Det inkluderer alt lige fra sociale medier, Apps på smartphones, samt hvordan forretningsmodeller påvirkes af nye algoritmer, robotisering og kunstig intelligens. Det er relevant, at spørge sig selv om det er nødvendigt, at være aktiv på de mange sociale medier for, at blive en god strategisk leder. Er det nødvendigt, at forstå hvordan Snapchat, Messenger, WhatsApp, Facebook, Apear.in, Slack, Vivino, GoogleApps, SPOND eller Kahoot fungerer? Har det en strategisk betydning, at mens jeg sidder og skriver denne kronik, sidder der en kollega på hjemmekontoret og kommer med forslag eller rettelser til kronikken – i dokumentet – mens jeg skriver den? Har det en betydning, at en erfaren salgsdirektør har under 300 kontakter på LinkedIn?

 

Forstå potentialet i de digitale medier

For mig handler det om, at forstå de kræfter der er i de digitale medier og potentialet, som ligger i den kommercielle udnyttelse af disse. Hvordan kan man tænke nyt på onboarding, fordi man kender mulighederne i Kahoot, Samarbejde og effektivisering fordi man benytter sig af Google Apps og Slack eller markedsføring på nettet fordi man ser den kommercielle magt det ligger i Facebook og Instagram?

Alle disse kanaler påvirker hvordan man tænker strategisk og udnytter digitaliseringsmulighederne. Skal Norge ligge i toppen af digitaliseringen og være konkurrencedygtige må lederne ønske, at deltage i digitaliseringen – ikke bare på arbejde, men også i hverdagsteknologien. Man må lægge tanken om, at den digitale oplæring kun foregår i arbejdstiden fra sig og tage sin Smartphone frem, også når man er gået fra arbejde og sende ”Snaps”, logge vinen du drikker på Vivino og snakke med familien på Appear.in. Du må forstå hvad emojis betyder og hvor og hvornår de kan bruges. Her ligger der megen læring og ikke mindst inspiration til forretningsstrategi.

Digital Læring - Arild Spandow CEO Amesto

Arild Spandow CEO Amesto